Advokat Hans Haages i hawaiiskjorte

God fornøjelse og mange hilsner fra Miljøadvokaten Hans Haages

Artikler og råd

Jeg er Miljøadvokat, og det betyder, at jeg arbejder med de regler, der handler om, hvad vi må eller ikke må bruge vores landskab, faste ejendomme og erhvervsgrunde til.

Jeg har mere end 35 års specialisterfaring i Plan- og Miljøret og har her samlet en række af mine artikler, eksempler og gode råd til dig. Alt sammen letforståeligt og i øjenhøjde.

Hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp, er du altid velkommen til at kontakte min juridiske skadestue.

Vindmøller ved Sandager

- men er det også enden på den historie

# Planlov § 3 – Ministerens call in beføjelse

Som det fremgår af Fyens Stiftstidende i dag den 22 dec. (lokalsektion s. 16 – 17) har byrådet i Assens med det snævrest mulige flertal sagt nej til vindmølleprojektet ved Sandager, og det spørgsmål der nu er rejst i avisen er, om det kan tænkes, at staten blander sig og bruger sin såkaldte ”call in” beføjelse” – og hvad er så det?

Der står i planlovens § 3, ”…miljøministeren kan til varetagelse af landsplanmæssige interesser pålægge en kommunalbestyrelse, at vedtage en plan med et nærmere bestemt indhold…” og ministeren har efter planlovens § 28 ret til, at nedlægge veto mod en ændring af kommuneplanen

Umiddelbart skulle man altså tro, at en indblanding var mulig, men sandheden er, at ministeren skal respektere nærdemokratiet, og at hun ikke bare kan bruge disse bestemmelser efter forgodtbefindende

Som der står i § 3, skal der være landsplanmæssige interesser, og det betyder, at bestemmelsen kun kan bruges til at sikre overordnede samfundsnødvendige projekter

Kommunalbestyrelsen har indtil videre kun sagt nej til vindmøller på en konkret placering, og det er vanskeligt, at forestille sig, at der skulle være overordnede samfundsøkonomiske interesser forbundet med at placere vindmøller netop ved Sandager, så mit bedste bud er, at ministeren hverken kan eller vil blande sig.