topimg2.jpg

Nye regler om sagsbehandlingen af klager til Natur- og Miljøklagenævnet

Nye regler giver en tiltrængt forenkling af klagesystemet på Plan- og Miljørettens område

Hans Haages | 1. august 2012

# Klageregler - forældet

Se www.http://naevneneshus.dk

Nye og forenklede sagsbehandlingsregler træder i kraft 1. august 2012

Natur- og Miljøklagenævnet er klageinstans i en lang række love herunder bl.a. Planloven, Miljøbeskyttelsesloven, Jordforureningsloven, Husdyrbrugsloven, Vandløbsloven og Naturbeskyttelsesloven.

Hver lov har hidtil haft sine egne regler om hvordan der kan klages, hvor klagen skal sendes hen og hvordan klagesagen skal behandles.

Dette er slut fra og med i dag den 1. august 2012 hvor en ny lov træder i kraft, nemlig Lov nr. 580 af 18-6-2012 som ”ensretter” sagsbehandlingsreglerne for i alt 25 forskellige love.

Sagsbehandlingsreglerne i forbindelse med klage til natur- og Miljøklagenævnet er nu i det væsentlig ens for alle love på Plan- og Miljøområdet, og det er en tiltrængt forenkling.

Link til loven:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=142121

Indholdet af de nye sagsbehandlingsregler


Hvor skal klagen sendes hen?

Klagen skal sendes til den myndighed, der har truffet afgørelsen.

Sagens behandling hos den myndighed der har truffet afgørelsen

  • Den myndighed der har truffet afgørelsen skal overveje om den vil fastholde sin afgørelse
  • Hvis afgørelsen fastholdes skal myndigheden senest 3 uger efter klagefristens udløb:
  • Skriftligt tage stilling til de enkelte klagepunkter.
  • Videresende sagen til Natur- og Miljøklagenævnet.
  • Sende kopi til alle der er involveret i klagesagen
  • Hvis den myndighed der har truffet afgørelsen efter at sagen er fremsendt til nævnet (undtagelsesvis) starter forhandlinger med klagerne skal nævnet orienteres.

Sagens behandling hos Natur- og Miljøklagenævnet


Frist for bemærkninger

Klagerne og evt. andre som har (såkaldt) retlig interesse i sagen har – når de har fået besked om at sagen er videresendt – en frist på 3 uger til at sende evt. yderligere kommentarer til Natur- og Miljøklagenævnet.

Ved evt. forhandlinger

Nævnet kan – men skal ikke nødvendigvis – midlertidigt stoppe sagsbehandlingen hvis der startes forhandlinger mellem klager og den myndighed der har truffet afgørelsen.

Kun behandle de forhold der er klaget over?

Nævnet skal som udgangspunkt kun behandle de forhold, der er klaget over.
Der er eksempler på at Natur- og Miljøklagenævnet på visse sagsområder hidtil brugt unødvendigt mange ressourcer på at behandle spørgsmål, som der ikke er klaget over.

Afgørelse eller hjemvisning

Der er nu i Loven om Natur- og Miljøklagenævnet indført en ny regel i § 12b hvor der står:

Nævnet skal, når en sag undtagelsesvis hjemvises, redegøre for nævnets overvejelser i forbindelse med behandlingen af de klagepunkter, der har ført til hjemvisningen. Nævnet skal ligeledes vejlede myndigheden i 1. instans om, hvorledes sagen på disse punkter skal behandles.”

Natur- og miljøklagenævnet har altid haft (og har fortsat) den mulighed at man kan hjemvise en sag d.v.s. sende sagen tilbage til ny behandling hos den myndighed der har truffet afgørelsen
Formålet med den nye regel er at nævnet skal færdigbehandle flere sager eller i al fald give grundig, operationel vejledning, hvis der hjemvises.

Aktuelle artikler

Hjælp! - Min nabo bygger

Hvad nu?!

 Konflikter mellem naboer kan være særligt belastende netop fordi man er naboer og dermed ofte løber ind i hinanden. Godt naboskab er derfor en værdifuld ting

Læs mere

Retshjælp

"Plan- og Miljøretlig Skadestue"

For hvem:

Offentlig

Hvornår:

Første tirsdag i hver måned kl. 14.00 - 18.00

 

Læs mere

"Plan- og Miljøretlig Skadestue"

Hvorfor:

For nogle borgere er problemet, at de ikke har råd til advokatbistand.

For andre borgere er problemet, at de (med god grund) ikke vil disponere penge til advokat,

før de har fået en forhåndsvurdering af deres sag.

Jeg har derfor valgt at afsætte en del af min tid til at yde retshjælp.

Læs mere

1. Dine cookie settings
Funktionelle cookies, marketing og tracking
Cookies der giver os mulighed for at analysere webstedets anvendelse, så vi kan måle og forbedre ydelsen, og cookies der bruges af reklameselskaber eller annoncerende selskaber til at slå annoncer op, som er relevante for dine interesser.
 Alle

Nødvendige cookies
Cookies der er nødvendige for sidens funktionalitet.
 Nødvendige


2. Dette website anvender cookies

En cookie er en lille tekst-fil, som vi gemmer på din computer for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for at kunne genkende computeren.
En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus.

3. Formål med cookies på vores website:
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker f.eks., hvad du har lagt i en eventuel indkøbskurv, om du tidligere har besøgt siden, om du er logget ind og hvilket sprog og valuta, du gerne vil have vist på hjemmesiden. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncer over for dig på andre hjemmesider. Helt overordnet anvendes cookies således som del af vores service til at vise indhold, der er så relevant som muligt for dig.

4. Sådan sletter eller blokerer du for cookies i din browser
minecookies.org/cookiehandtering


5. Liste over brugte cookies:
NavnFormålUdbyderUdløber
SL_CA/B TestningSmartlook2 år

Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik.
Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Få flere oplysninger

OK Læs mere