Advokat Hans Haages i hawaiiskjorte

God fornøjelse og mange hilsner fra Miljøadvokaten Hans Haages

Artikler og råd

Jeg er Miljøadvokat, og det betyder, at jeg arbejder med de regler, der handler om, hvad vi må eller ikke må bruge vores landskab, faste ejendomme og erhvervsgrunde til.

Jeg har mere end 35 års specialisterfaring i Plan- og Miljøret og har her samlet en række af mine artikler, eksempler og gode råd til dig. Alt sammen letforståeligt og i øjenhøjde.

Hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp, er du altid velkommen til at kontakte min juridiske skadestue.

Flyvende plæneklippere

- men er det også enden på den historie

Baggrunden er, at Fyns Svæveflyveklub i Vøjstrup nær Nr. Broby har holdt et orienteringsmøde med borgerne i Nr. Broby, for at fortælle om hvorfor klubben nu ønsker, at bruge motorsvævefly. På mødet har klubbens formand Flemming Banke forklaret, at man ønsker at følge udviklingen for at bevare klubben, og at motorerne støjer mindre end en plæneklipper, hvilket altså – som det fremgår af avisen – ikke har beroliget hr. Børge Pedersen, der har startet en underskriftsindsamling. Rent bortset fra, at anvendelse af motorer kræver tilladelse fra myndighederne, synes problemet rent juridisk at være, at klubben selv i 1982 har underskrevet en servitut om at svæveflyvepladsen – på grund af den nære beliggenhed ved Nr. Broby – ikke må anvendes til motorfly.

# Servitutfortolkning – motorstøj fra svævefly

Uanset hvad man i øvrigt mener om baggrunden, så må man beundre Hr. Børge Pedersen fra Nr. Broby for hans evne til at udtrykke sig klart når han til Fyens Stiftstidende den 15-11-2011 udtaler:

”Jeg frygter, at mit hus bliver usælgeligt, hvis der er flyvende plæneklippere over min grund.”

Baggrunden er, at Fyns Svæveflyveklub i Vøjstrup nær Nr. Broby har holdt et orienteringsmøde med borgerne i Nr. Broby, for at fortælle om hvorfor klubben nu ønsker, at bruge motorsvævefly.
På mødet har klubbens formand Flemming Banke forklaret, at man ønsker at følge udviklingen for at bevare klubben, og at motorerne støjer mindre end en plæneklipper, hvilket altså – som det fremgår af avisen – ikke har beroliget hr. Børge Pedersen, der har startet en underskriftsindsamling.
Rent bortset fra, at anvendelse af motorer kræver tilladelse fra myndighederne, synes problemet rent juridisk at være, at klubben selv i 1982 har underskrevet en servitut om at svæveflyvepladsen – på grund af den nære beliggenhed ved Nr. Broby – ikke må anvendes til motorfly.

Det bliver – også juridisk – spændende at følge, for med sådanne ældre servitutter, kan man aldrig med sikkerhed vide hvad udfaldet bliver.

Umiddelbart skulle man jo synes, at det er ret indlysende nemlig:
Underskrift på servitut = ingen motor! – Men der kan argumenteres for en anden fortolkning, for gamle servitutter bliver somme tider fortolket smidigt.

Spørgsmålet er om man skal lægge vægt på ordet motor eller på ordet svævefly.

Når man nu har en svæveflyveplads, så kan man jo godt med nogen ret sige, at de fly der benytter pladsen, må have ret til at ”følge med den almindelige udvikling” så længe det altså stadig er svævefly, og det er jo også det formanden mener, når han til avisen siger, at man ønsker at følge udviklingen for at bevare klubben.

Udgangspunktet for en dommer, vil dog nok være, at man skal lægge vægt på ordet motor – som det man ikke vil have – og ikke på ordet svævefly, og at det derfor bliver noget ”op ad bakke” for klubben, og jeg må da også indrømme, at jeg personligt heller ikke synes om konceptet ”flyvende plæneklippere”.