Advokat Hans Haages i hawaiiskjorte

God fornøjelse og mange hilsner fra Miljøadvokaten Hans Haages

Artikler og råd

Jeg er Miljøadvokat, og det betyder, at jeg arbejder med de regler, der handler om, hvad vi må eller ikke må bruge vores landskab, faste ejendomme og erhvervsgrunde til.

Jeg har mere end 35 års specialisterfaring i Plan- og Miljøret og har her samlet en række af mine artikler, eksempler og gode råd til dig. Alt sammen letforståeligt og i øjenhøjde.

Hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp, er du altid velkommen til at kontakte min juridiske skadestue.

EU har i 2009 åbnet for vandscooter-sejlads

– og det er nu omsider gået op for de danske myndigheder. Ny bekendtgørelse trådt i kraft 27/1 2012

Er man tilhænger af vand og fart, har man hidtil haft et problem, i al fald hvis man har tilfredsstillet sit behov ved hjælp af havets motorcykel – den såkaldte vandscooter, og hvad er så en vandscooter?

#Vandscooter-sejlads – EU Ret

Er man tilhænger af vand og fart, har man hidtil haft et problem, i al fald hvis man har tilfredsstillet sit behov ved hjælp af havets motorcykel – den såkaldte vandscooter, og hvad er så en vandscooter?

Tja – iflg. den nye bendtgørelse er en vandscooter:

”et fartøj med en længde på under 4 m, der har indbygget forbrændingsmotor med vandstrålepumpe som hovedfremdrivningsmiddel, og som er beregnet til at skulle betjenes af en eller flere personer, som sidder, står eller knæler på – snarere end i – skroget.”

Det har længe været forbudt sejle med en sådan indretning udenfor særligt udpegede områder, og gjorde man det alligevel, så fik man bøde.

Selv om jeg godt nok ikke selv har prøvet det, er det – i al fald for mig – vanskeligt, at forstå, at det skulle gøre nogen særlig forskel for miljøet, om man sidder i skroget på en speedbåd eller overskrævs på skroget af en vandstråledrevet ”havmotorcykel”, men i den danske bekendtgørelse om vandscootere stod der indtil i går i § 2, ”…sejlads med vandscootere m.v. på søterritoriet er forbudt…. sejlads kan dog ske efter tilladelse fra kommunalbestyrelserne”, og det betød i praksis, at der ikke var ret mange steder hvor man måtte sejle.

Det har EU lavet om på, for den 4/6 2009 bestemte EU-Domstolen i en svensk retssag (MAD2009.687), at et generelt forbud mod brug af vandscootere uden for offentlige vandveje er ulovligt, fordi det skader salget af vandscootere, og at ”…de svenske myndigheder …havde pligt til inden for en rimelig frist at udpege tilstrækkeligt mange lokaliteter til brug for vandscootere”.

De danske myndigheder har nu udstedt en bekendtgørelse (bek. nr. 23 af 6/1 2012) hvor udgangspunktet er lige det omvendte af hvad det hidtil har været.

Nu er sejlads med vandscooter udenfor 300 m. fra kystlinjen tilladt overalt undtagen i internationale naturbeskyttelsesområder, vildtreservater og fredede områder.

Bekendtgørelsen trådte i kraft i går den 27/1 2012, og den gælder forresten også for sejlads med luftpudefartøjer og andre motordrevne sportsfartøjer af tilsvarende karakter, der er konstrueret til at blive fremført af personer, som sidder, står eller knæler på – snarere end i – skroget.

Man kan så undre sig over, at der skulle gå 2,5 år før reglerne blev lavet om.