Advokat Hans Haages i hawaiiskjorte

God fornøjelse og mange hilsner fra Miljøadvokaten Hans Haages

Artikler og råd

Jeg er Miljøadvokat, og det betyder, at jeg arbejder med de regler, der handler om, hvad vi må eller ikke må bruge vores landskab, faste ejendomme og erhvervsgrunde til.

Jeg har mere end 35 års specialisterfaring i Plan- og Miljøret og har her samlet en række af mine artikler, eksempler og gode råd til dig. Alt sammen letforståeligt og i øjenhøjde.

Hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp, er du altid velkommen til at kontakte min juridiske skadestue.

En kyststi skal ligge ved kysten

– ja naturligvis - men husk naboerne

Under overskriften “En kyststi skal ligge ved kysten” kunne man i Fyns Stiftstidende den 11. oktober læse, at Assens Kommune fastholder ønsket om at etablere en kyststi ved Helnæsbugten, og at man nu vil tage fat i kritiske lodsejere igen.

# Ekspropriation – Naboret

Under overskriften “En kyststi skal ligge ved kysten” kunne man i Fyns Stiftstidende den 11. oktober læse, at Assens Kommune fastholder ønsket om at etablere en kyststi ved Helnæsbugten, og at man nu vil tage fat i kritiske lodsejere igen.

At en kyststi skal ligge ved kysten er i og for sig ikke særligt overraskende, og at Kommunen vil kontakte lodsejerne er vel naturligt.

Det overraskende er, at man kun vil kontakte de berørte lodsejere.

Formanden for teknik og miljøudvalget Hans Bjergegaard udtaler:

“…at kun de berørte lodsejere vil blive kontaktet, ikke de naboer der har givet udtryk for, at de heller ikke ønsker stien for tæt på deres ejendom….

Hans Ole Hansen, Miljø- og Natur, Assens Kommune udtaler:

“…naboer til stier har ikke krav på indflydelse. Det bliver for uoverskueligt, for hvor går grænsen så.”

Netop på dette punkt går Kommunen galt i byen.

Naboerne til stien kan være parter i sagen, for selvom man må tåle ulemper fra forøget færdsel, der er en følge af den almindelige samfundsudvikling, så kan det ikke på forhånd udelukkes, at naboer til den kommende sti kan have krav på erstatning, hvis den forøgede færdsel overstiger, hvad man med rimelighed kan forvente.

Det var f. eks. tilfældet i en sag fra 1983, hvor en privat vej, der oprindeligt kun betjente et begrænset antal ejendomme, blev åbnet for beboerne af ca. 50 sommerhuse. I den sag blev der betalt en erstatning på 10.000,- kr.

Kommunen er derfor – uanset det kan virke uoverskueligt – forpligtet til at foretage en individuel vurdering af evt. nabogener – naboerne kan nemlig også være parter i sagen.